کاربرد پتاسیم نیترات در کود کشاورزی

کاربرد پتاسیم نیترات در کود کشاورزی

یکی از بهترین کودهای آلی، پتاسیم نیترات با فرمول شیمیایی KNO3 می‌باشد. این ترکیب از پتاسیم و نیترات تشکیل شده است که هر دو نقش مهمی در رشد گیاهان دارند. انواع مختلفی از کودهای شیمیایی در بازار موجود است؛ با این حال پتاسیم نیترات یکی از محصولاتی است که بدون افزودنی‌های دیگر نیاز گیاهان را تامین می‌کند. پتاسیم نیترات به طور کلی به صورت خشک عرضه می‌شود. به هنگام استفاده می‌توانید این محصول را در آب حل کرده و روی محصولات بریزید. در این مقاله، اطلاعات کاملی در خصوص کاربرد پتاسیم نیترات در کودهای کشاورزی آورده شده است.

پتاسیم نیترات چیست؟


پتاسیم نیترات(KNO3) منبعی غنی از دو ماده مغذی اصلی برای رشد گیاهان می‌باشد. این محصول معمولا به عنوان کود برای آن دسته از محصولات کشاورزی که به پتاسیم (K+) و نیترات (NO3-) نیاز دارند، به کار برده می‌شود. با استفاده از این محصول، کیفیت محصولات کشاورزی تا حد زیادی بهبود خواهد یافت. تمام نیتروژن موجود در این محصول به شکل نیترات بوده و بلافاصله توسط گیاهان جذب می‌شود. پتاسیم نیترات همچنین بهترین انتخاب برای تهیه کودهای ترکیبی و کودهای مایع می‌باشد.

مزایای پتاسیم نیترات


با توجه به اینکه کود پتاسیم نیترات شامل سدیم و کلر نمی‌باشد، می‌توان آن را با خیال راحت برای همه گیاهان استفاده کرد. این ترکیب با انواع سیستم‌های آبیاری گیاهان قابل استفاده می‌باشد. کود پتاسیم نیترات حجم محصولات کشاورزی را افزایش داده و کیفیت محصولات را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. برخی از مزایای پتاسیم نیترات در صنعت کشاورزی عبارتند از:

  • پتاسیم نیترات مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را فراهم می‌کند.
  • پتاسیم نیترات باعث افزایش مقاومت گیاهان در برابر آفات خواهد شد.
  • پتاسیم نیترات باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.
  • پتاسیم نیترات خواص خاک را بهبود می‌بخشد.

 کاربرد پتاسیم نیترات در کودهای کشاورزی

پتاسیم نیترات نوعی کود کشاورزی می‌باشد که برای رشد محصولات مختلف به کار گرفته می‌شود. از بین سه عنصر مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم مورد نیاز گیاهان، این محصول شامل دو عنصر مغذی نیتروژن و پتاسیم است. لازم به ذکر است، حلالیت این محصول در آب خوب می‌باشد. از کود پتاسیم نیترات علاوه بر کود پایه، می‌توان در آبیاری، سمپاشی، آبیاری قطره‌ای و آبیاری نفوذی نیز استفاده کرد.

با استفاده از این محصول، در مقایسه با کودهای پتاسیم‌دار مانند کلرید پتاسیم و سولفات پتاسیم، مواد مضر مانند یون کلرید و یون سولفات در خاک ایجاد نمی‌شود.

 کود پتاسیم نیترات برای تولید محصولات زراعی در گلخانه گزینه‌ای بسیار مناسب می‌باشد. علاوه‌براین، انگور، سیب‌زمینی، چغندر قند و نیشکر محصولاتی هستند که از پتاسیم کلرید نباید برای رشد آنها استفاده کرد. برای اینگونه محصولات پتاسیم نیترات به منظور جلوگیری از آسیب‌رسانی یون کلرید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، انتخاب مناسبی است.

کودهای نیتروژن‌دار مانند اوره، کربنات آمونیوم ، فسفات دی آمونیوم و آمونیوم نیترات بسیار فرار هستند و به راحتی در سطح خاک تبخیر می‌شوند. این محصولات در صورت استفاده در فضای بسته مانند گلخانه باعث خراب شدن محصولات کشاورزی خواهند شد.

اگرچه پتاسیم نیترات کمی گران‌تر از پتاسیم سولفات است،  اما در مقایسه با این محصول، محتوای پتاسیم در پتاسیم نیترات ۵/۱ برابر بیشتر از پتاسیم سولفات است. مصرف‌کنندگان باید از کود پتاسیم نیترات به میزان کافی، طبق میزان نیاز به پتاسیم و دیگر ترکیبات مغذی نیتروژن‌دار استفاده کنند.

از کود پتاسیم نیترات قبل از فصل رشد و یا به عنوان مکمل در طول فصل رشد استفاده می‌شود. گاهی هم محلول رقیق‌شده از این محصول روی شاخ و برگ گیاهان اسپری می‌شود تا فرایندهای فیزیولوژیکی را تحریک کند یا کمبود مواد مغذی را تامین نماید.

حضور پتاسیم و نیتروژن به منظور بهبود کیفیت برداشت، مقاومت در برابر آفات و … ضروری هستند. بنابراین به منظور رشد بهتر، کشاورزان اغلب از کود پتاسیم نیترات استفاده کرده و این محصول را از طریق سیستم‌های آبیاری در طول فصل رشد به خاک وارد می‌کنند.

تولید پتاسیم نیترات گرید کشاورزی


تولیدکنندگان معمولا کود پتاسیم نیترات را از واکنش پتاسیم کلرید و یک منبع نیترات تامین می‌کنند. بسته به نوع محصولات، نیترات از سدیم نیترات، اسید نیتریک یا آمونیوم نیترات حاصل می‌گردد. فارغ از نوع واکنش، پتاسیم نیترات تولید شده از طریق فرایندهای مختلف، کیفیت یکسانی دارد. پتاسیم نیترات معمولا به عنوان یک ماده کریستالی و محصولی قابل حل در آب به فروش می‌رسد که عمدتا به صورت محلول و یا خشک(ماده کریستالی) می‌باشد.

چه مقدار پتاسیم نیترات به عنوان کود لازم داریم؟


به ازای هر ۱۰۰ متر مربع، می‌توان ۱ تا ۵/۱ کیلوگرم نیتروژن به خاک اضافه کرد. طبق محاسبات این مقدار چیزی حدود ۱۰ کیلوگرم پتاسیم نیترات در ۱۰۰ متر مربع می‌باشد. به هنگام اضافه کردن کود، باید به خاطر داشته باشید که هنگام کوددهی باید مطمئن باشید که عدم تعادل رخ ندهد. با پخش یکنواخت محصول در باغ و عدم تمرکز در یک نقطه، می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

برای خرید پتاسیم نیترات گرید کشاورزی، از چه طریقی اقدام کنم؟


شرکت تولیدی بازرگانی آردین شیمی یکی از معتبرترین تولید‌کنندگان پتاسیم نیترات در ایران می‌باشد. به منظور خرید پتاسیم نیترات گرید کشاورزی، با کارشناسان ما در مجموعه آرکم تماس بگیرید. برند آرکم با بیش از ۱۵ سال تجربه در حوزه تامین و تولید مواد شیمیایی، محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت‌های رقابتی برای شما فراهم کرده است.

چگونه از پتاسیم نیترات استفاده کنیم؟


پتاسیم نیترات گرید کشاورزی، پودری سفید با حلالیت بالا در آب می‌باشد. پتاسیم نیترات را می‌توانید در آب حل کرده و از آن برای آبیاری و کوددهی محصولات کشاورزی استفاده کنید. حلالیت پتاسیم نیترات در آب با افزایش دما، افزایش می‌یابد. این محصول را می‌توانید در کیسه و یا به صورت فله نگهداری کنید. پتاسیم نیترات را می‌توان با کودهای دیگر نیز مخلوط کرد. در نظر داشته باشید، پتاسیم نیترات ترکیبی غیرفرار است؛ بنابراین لازم نیست آن را در خاک دفن کنید. به منظور آبیاری محصولات کشاورزی با پتاسیم نیترات، باید از فرایند آبیاری‌ قطره‌ای یا پاششی استفاده کنید.

پرسش‌های متداول


پتاسیم نیترات چیست؟

پتاسیم نیترات ترکیبی شیمیایی با فرمول KNO3 می‌باشد که کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون دارد. از این محصول به عنوان کود در صنایع کشاورزی استفاده می‌شود. پتاسیم نیترات گرید کشاورزی یکی از محصولاتی است که بدون افزودنی‌های دیگر نیاز گیاهان را تامین می‌کند. به هنگام استفاده می‌توانید این محصول را در آب حل کرده و روی محصولات بریزید.

پتاسیم نیترات گرید کشاورزی چه کاربردی در صنعت کشاورزی دارد؟

پتاسیم نیترات گرید کشاورزی، پودری سفید با حلالیت بالا در آب می‌باشد. این محصول را می‌توانید در آب حل کنید و از آن برای آبیاری و کوددهی محصولات کشاورزی استفاده کنید. از بین سه عنصر مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم مورد نیاز گیاهان، این محصول شامل دو عنصر مغذی نیتروژن و پتاسیم است. از کود پتاسیم نیترات علاوه بر کود پایه، می‌توان در آبیاری، سمپاشی، آبیاری قطره‌ای و آبیاری نفوذی نیز استفاده کرد.

مزایای پتاسیم نیترات گرید کشاورزی کدامند؟

برخی از مزایای کود پتاسیم نیترات عبارتند از:

  • پتاسیم نیترات مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را فراهم می‌کند.
  • پتاسیم نیترات باعث افزایش مقاومت گیاهان در برابر آفات خواهد شد.
  • پتاسیم نیترات باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.
  • پتاسیم نیترات خواص خاک را بهبود می‌بخشد.

۰ نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زنبیل خرید