کاربرد متیل استات در صنعت

کاربرد متیل استات در صنعت

متیل استات(که با عنوان MeOAc هم شناخته می‌شود)، مایعی بی‌رنگ و شفاف با فرمول شیمیایی CH3COOCH3 می‌باشد که به عنوان حلال در فرایندهای مختلف به کار برده می‌شود. این ماده ترکیبی غیرسمی است و اغلب به عنوان یک جایگزین مناسب برای حلال‌ها و مواد شیمیایی خطرناک به کار برده می‌شود. متیل استات در صنایع مختلف از جمله صنایع دارویی، صنایع شیمیایی و … کاربرد دارد. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص کاربرد متیل استات در صنایع مختلف آورده شده است.

 

متیل استات چیست؟  


متیل استات در آزمایشگاه، از واکنش متانول با اسید استیک تولید می‌شود. این ترکیب همچنین به طور طبیعی در میوه‌هایی مانند سیب و موز وجود دارد. متیل استات بسیار قابل اشتعال بوده و بوی مطبوعی دارد که یادآور برخی چسب و پاک‌کننده‌های لاک ناخن است. این ترکیب در دماهای بالا هیدرولیز می‌شود و به متانول و اسید استیک تبدیل می‌گردد. متیل استات به عنوان حلال در چسب، رنگ و پاک‌کننده‌ لاک ناخن استفاده می‌شود. این ترکیب با تمام حلال‌های آلی(الکل‌ها، کتون‌ها، استرها) قابل اختلاط است، اما قابلیت انحلال کمی در آب دارد. البته در دماهای بالا، حلالیت آن در آب افزایش خواهد یافت. متیل استات یک حلال بسیار خوب برای نیتروسلولز، سلولز استات، پلی‌وینیل استات و بسیاری از رزین‌ها می‌باشد. از مزایای متیل استات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فراریت بالا
  • بوی مطبوع
  • زیست تخریب‌پذیر

کاربرد متیل استات  


کاربرد صنعتی متیل استات شامل واکنش کربونیلاسیون برای تولید انیدرید استیک می‌باشد. متیل استات معمولا به عنوان حلال در رنگ، چسب، لاک ناخن و پاک‌کننده‌های گرافیتی استفاده می‌شود. مهم‌ترین بازار مصرف‌کننده این ترکیب، صنایع رنگ، نساجی، آرایشی و بهداشتی می‌باشند. متیل استات کاربردهای متنوعی در صنایع گوناگون دارد. برخی از کاربردهای این محصول عبارتند از:

حلال  

یکی از رایج‌ترین کارردهای متیل استات، استفاده از این محصول به عنوان حلال است. متیل استات یک حلال خوب برای بسیاری از رزین‌ها و استرهای سلولز است و اغلب به عنوان یک جایگزین برای حلال‌های سمی دیگر مانند استون و متیل اتیل کتون(MEK) استفاده می‌شود. متیل استات اغلب در فرایندهای تولید رنگ، پوشش‌دهی و تولید چسب‌ها استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند انواع پلیمرها و رزین‌ها را در خود حل کند.

صنایع غذایی  

متیل استات در صنایع غذایی، به عنوان یک طعم‌دهنده در محصولات مختلفی مانند انواع نوشیدنی و افزودنی‌های غذایی استفاده می‌شود.

صنایع داروسازی 

متیل استات در صنعت داروسازی هم کاربردهای زیادی دارد. این ترکیب اغلب برای تولید قرص و کپسول استفاده می‌شود و همچنین در فرمولاسیون کرم‌ها و پمادهای موضعی هم به کار برده می‌شود.

صنایع شیمیایی  

متیل استات به عنوان یک معرف در سنتز ترکیبات شیمیایی به کار برده می‌شود، به این معنی که این ترکیب به عنوان ماده اولیه در تولید ترکیباتی همچون متیل متاکریلات استفاده می‌شود. متیل متاکریلات یک مونومر است که برای ساخت انواع پلیمر و پلاستیک از جمله پلی متیل متاکریلات(PMMA) استفاده می‌شود.

صنعت خودروسازی 

متیل استات ترکیبی فرار است و محلول آن سرعت تبخیر بالایی دارد. بنابراین می‌توان از این ترکیب برای تولید انواع رنگ‌ها و پوشش‌ها استفاده کرد. این ترکیب همچنین در صنعت خودروسازی، تجهیزات دریایی و … هم کاربرد زیادی دارد. از این ترکیب در پوشش‌های بکار گرفته شده در پوشش‌دهی قطعات خودرو استفاده می‌شود.

پاک‌کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها  

متیل استات به دلیل فراریت بالا، به عنوان حلال در پاک‌کننده‌های سطوح استفاده می‌شود. علاوه‌براین، خواص ضد آب متیل استات آن را برای تمیز کردن سطوح فلزی قبل از رنگ‌آمیزی و آماده‌سازی برای کاربردهای دریایی و تجهیزات حساس به رطوبت، به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است.

پرسش‌های متداول 


کاربردهای صنعتی متیل استات کدامند؟  

متیل استات یک حلال فرار است. این ترکیب بیشتر در فرمولاسیون رنگ‌ها و برخی چسب‌ها به کار برده می‌شود. علاوه‌براین، متیل استات در انواع لاک به منظور کاهش ویسکوزیته استفاده می‌شود. این ترکیب همچنین در صنایع عطرسازی و محصولات آرایشی-بهداشتی استفاده می‌شود.

کاربردهای تجاری متیل استات کدامند؟ 

متیل استات به عنوان افزودنی غذایی در صنایع غذایی کاربرد دارد. علاوه‌براین، این ترکیب در صنایع چرم‌سازی، تولید روان‌کننده‌های صنعتی و همچنین در فرمولاسیون رنگ و پوشش‌های فلزی استفاده می‌شود.

متیل استات چه کاربردی در سنتز مواد شیمیایی دارد؟ 

متیل استات در فرمولاسیون چسب، لاک و پاک‌کننده ناخن، اسپرس رنگ و انواع پاک‌کننده‌ها به کار برده می‌شود.

تفاوت متیل استات و استون در چیست؟  

متیل استات از نظر فراریت شبیه استون است، اما نقطه اشتعال و خاصیت آبگریزی بالاتری دارد. متیل استات با درصد خلوص بالا کاربرد گسترده‌ای در تولید انواع پاک‌کننده‌های تجاری دارد.

پودر متیل استات چه کاربردی دارد؟  

متیل استات به عنوان یک طعم‌دهنده در افزودنی‌های غذایی به کار برده می‌شود. علاو‌ه‌براین، این محصول برای سنتز مواد شیمیایی در آزمایشگا‌ه‌ها هم کاربرد دارد.

۰ نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زنبیل خرید