کاربرد سودا اش در صنعت

کاربرد سودا اش در صنعت

سودا اش(سدیم کربنات)، ترکیبی سفیدرنگ با فرمول شیمیایی Na2CO3 می‌باشد. سودا اش به دلیل خواص شیمیایی منحصر بفردی که دارد و همچنین قیمت مناسب آن، کاربرد گسترده‌ای در صنایع گوناگون دارد. از این محصول در ساخت شیشه، تولید مواد شوینده و سایر محصولات شیمیایی استفاده می‌شود. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص کاربرد سودا اش در صنایع مختلف آورده شده است.

سودا اش چیست و انواع آن کدامند؟  


سودا اش نام تجاری کربنات سدیم می‌باشد. این محصول ترکیبی شیمیایی است که به صورت پودری یا گرانولی در بازار موجود می‌باشد. کربنات سدیم در سه نوع مختلف فرآوری شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید، هر سه نوع سودا اش به لحاظ ویژگی‌های شیمیایی یکسان هستند و فقط در خصوصیات فیزیکی، مانند چگالی و اندازه ذرات با یکدیگر تفاوت دارند. انواع سودا اش موجود در بازار عبارتند از:

سودا اش دنس: سودا اش دنس ترکیبی بی آب است که بیشتر برای ساخت شیشه در صنایع شیشه‌سازی کاربرد دارد.

سودا اش لایت: از سودا اش لایت به عنوان بافر در فرایندهای صنعتی مختلف استفاده می‌شود.

واشینگ سودا: واشینگ سودا معمولا از ترکیب سودا اش لایت با مولکول‌های آب اضافی تشکیل می‌شود. از این ترکیب بیشتر در تولید صابون و انواع شوینده و به منظور بهبود خواص پاک‌کنندگی استفاده می‌شود.

 کاربرد سودا اش  


سودا اش یکی از ترکیبات پایه می‌باشد که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. مهم‌ترین کاربرد سودا اش، استفاده از این محصول در صنعت شیشه‌سازی است. از سودا اش همچنین به منظور تصفیه آب استفاده می‌شود. با افزایش نگرانی‌های زیست محیطی، تقاضا برای سودا اش هم افزایش می‌یابد. این ترکیب در حذف دی‌اکسید گوگرد و هیدروکلریک اسید از هوا هم نقش دارد. شوینده‌های خانگی هم نمونه دیگری از کاربرد سودا اش در تولید مواد پاک‌کننده می‌باشند. در ادامه مطلب، کاربردهای سودا اش در صنعت به اختصار آورده شده‌اند.

صنایع شیشه‌سازی  

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سودا اش، استفاده از این محصول در صنعت شیشه‌سازی است. سودا اش یک جزء کلیدی در تولید انواع شیشه، ظروف شیشه‌ای، عایق فایبرگلاس و … می‌باشد. این ماده نقطه ذوب سیلیس(SiO2) را کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، سودا اش به بهبود شفافیت، افزایش دوام و مقاومت محصولات شیشه‌ای هم کمک می‌کند.

صنایع شیمیایی 

سودا اش کاربرد زیادی در انواع فرایندهای شیمیایی دارد. از این ترکیب به طور گسترده برای تولید ترکیباتی همچون بی‌کربنات سدیم، فسفات سدیم، سدیم سیلیکات و سدیم کرومات استفاده می‌شود. علاوه‌براین، سودا اش به منظور تنظیم سطح pH   در تصفیه خانه‌های آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب به طور موثری، میزان اسیدیته آب را کنترل می‌کند.

تولید مواد شوینده و پاک‌کننده   

سودا اش می‌تواند جایگزین فسفات‌هایی شود که در ساخت مواد شوینده خانگی به کار برده می‌شوند. این ترکیب به طور موثری یون‎های معدنی را که در فرایند تمیز کردن اختلال ایجاد می‌کنند، حذف می‌کند. سودا اش با اتصال به یون‌های کلسیم و منیزیم، خاصیت پاک‌کنندگی صابون‌ها و مواد شوینده را افزایش می‌دهد و در نتیجه عملکرد محصولات شوینده را بهبود می‌بخشد.

متالورژی 

در صنعت متالورژی، سودا اش در استخراج و خالص‌سازی فلزاتی همچون مس، نیکل و آلومینیوم به کار گرفته می‌شود. علاوه‌براین، از سودا اش به منظور تنظیم سطح pH دوغاب سنگ معدن استفاده می‌شود. بدین‌ترتیب این ترکیب به استخراج مواد معدنی مختلف کمک می‌کند.

صنعت کاغذسازی 

سودا اش به طور گسترده‌ای در صنایع کاغذسازی به کار گرفته می‌شود. این ترکیب در فرایند خمیرسازی به منظور استخراج لیگنین از الیاف چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌براین، سودا اش در سفید کردن کاغذ هم موثر است. این ترکیب به حذف ناخالصی‌ها کمک کرده و محصولات کاغذی را روشن می‌کند.

صنعت نساجی 

در صنعت نساجی از سودا اش به عنوان تنظیم‌کننده pH و تثبیت‌کننده رنگ استفاده می‌شود. سودا اش با حفظ شرایط قلیایی مورد نیاز، جذب رنگ را بهبود بخشیده و ثبات رنگ منسوجات را افزایش می‌دهد.

سایر کاربردهای سودا اش  

سایر کاربردهای سودا اش عبارتند از:

  • سودا اش به از بین بردن لکه‌های چربی و الکل از روی لباس کمک می‌کند.
  • از سودا اش به منظور حفظ سطح pH در استخرهای شنا هم استفاده می‌شود.
  • از سودا اش می‌توان به عنوان کود شیمیایی در صنعت کشاورزی استفاده کرد.
  • سودا اش به منظور تصفیه آب و حذف انواع ناخالصی به کار برده می‌شود.

پرسش‌های متداول  


سودا اش چیست؟  

سودا اش نام تجاری کربنات سدیم می‌باشد. این محصول ترکیبی شیمیایی است که به صورت پودری یا گرانولی در بازار موجود می‌باشد. سودا اش به دلیل خواص شیمیایی منحصر بفردی که دارد و همچنین قیمت مناسب آن، کاربرد گسترده‌ای در صنایع گوناگون دارد. از این محصول در ساخت شیشه، تولید مواد شوینده و سایر محصولات شیمیایی استفاده می‌شود.

سودا اش چه کاربردی در تولید مواد شوینده دارد؟ 

از سودا اش برای تولید مواد شوینده و انواع صابون استفاده می‌شود. این ترکیب با اتصال به یون‌های کلسیم و منیزیم، خاصیت پاک‌کنندگی صابون‌ها و مواد شوینده را افزایش داده و در نتیجه عملکرد محصولات شوینده را تا حدودی بهبود می‌بخشد.

سودا اش چه کاربردی در تصفیه آب دارد؟ 

سودا اش به منظور تنظیم سطح pH   در تصفیه خانه‌های آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب به طور موثری، میزان اسیدی و قلیایی بودن آب را کنترل می‌کند.

سودا اش چه کاربردی در صنعت نساجی دارد؟ 

در صنعت نساجی از سودا اش به عنوان تنظیم‌کننده pH و تثبیت‌کننده رنگ استفاده می‌شود. این ترکیب با حفظ شرایط قلیایی مورد نیاز، جذب رنگ منسوجات را بهبود می‌بخشد.

۰ نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زنبیل خرید