Search
Close this search box.

کاربرد سدیم کربنات سنگین(سودا اش سنگین) در شیشه سازی

 

سدیم کربنات سنگین(سودا اش سنگین) ترکیبی پودری یا دانه‌ای به رنگ سفید می‌باشد که خاصیت قلیایی داشته و در آب کاملا محلول است. تفاوت سودا اش دنس و سودا اش لایت در میزان دانسیته آنهاست و به لحاظ شیمیایی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. دانسیته سودا اش دنس g/cm۳ ۹/۰ بوده و بیشتر در صنعت شیشه‌سازی کاربرد دارد. این در حالیست که دانسیته سودا اش لایت  g/cm۳۷/۰ بوده و از آن بیشتر برای تولید محصولات شوینده استفاده می‌شود.

آردین شیمی یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان و صادرکنندگان سودا اش سنگین و سودا اش سبک در ایران می‌باشد. برند آرکم با عرضه سودا اش سنگین، با کیفیت بالا و قیمت‌های رقابتی توانسته است جایگاه خود را در عرصه داخلی و بین‌المللی تثبیت نماید. به منظور دریافت اطلاعات در خصوص مشخصات فنی و قیمت سدیم کربنات سنگین آرکم، با کارشناسان ما در مجموعه آردین شیمی در تماس باشید.

 

سدیم کربنات سنگین (سودا اش سنگین) چیست و چه کاربردی در صنعت شیشه سازی دارد؟


سودا اش سنگین یک جزء ضروری در فرایند تولید شیشه می‌باشد. این ترکیب شفافیت، استحکام و دوام محصولات شیشه‌ای را افزایش می‌دهد. سودا اش سنگین با کاهش دمای کوره در فرایند ذوب سیلیس نقشی حیاتی ایفا کرده و در نتیجه انرژی مورد نیاز برای تولید شیشه را کاهش می‌دهد. علاوه‌براین از سودا اش سنگین برای تولید مواد شوینده، تولید خمیر در صنعت کاغذسازی، تولید محصولات در صنایع نساجی و … نیز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است، قیمت مناسب سودا اش سنگین آن را به کالایی پرطرفدار در بازارهای جهانی تبدیل کرده است.

اختلاط همگن مواد خام در فرایند ساخت شیشه اهمیت بسیاری دارد. بنابراین اندازه ذرات و چگالی بر کیفیت محصول نهایی تاثیر بسیاری خواهد داشت. سودا اش سنگین به خوبی با سایر مواد خام ترکیب شده و از انجماد ترکیبات ورودی به کوره جلوگیری می‌نماید. بدین‌ترتیب محصولات شیشه‌ای با کیفیت بالا تولید شده و کیفیت محصولات تضمین می‌گردد.

از آنجایی که صنعت خودروسازی الزامات خاصی برای محصولات شیشه‌ای مورد استفاده در محصولات خود دارد، تقاضا برای سدیم کربنات سنگین باکیفیت روز به روز در حال افزایش است. سدیم کربنات سنگین با نقطه ذوب بالا و خاصیت قلیایی، یک عنصر ضروری در فرایند تولید شیشه است که نقطه ذوب را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

 

مزایای استفاده از سدیم کربنات سنگین (سودا اش سنگین) در صنعت شیشه سازی


تقاضای جهانی برای محصولات شیشه‌ای از جمله بطری، شیشه خودرو، پنجره و … روز به روز در حال افزایش است. در نتیجه، تقاضا برای سودا اش سنگین نیز در سالیان اخیر رشد چشمگیری داشته است. تولیدکنندگان شیشه به منظور تامین نیازهای خود به سودا اش سنگین باکیفیت نیاز دارند. همین امر منجر به ایجاد تاسیسات تولید سودا اش سنگین در مناطق مختلف جهان شده است که زنجیره تامین ثابتی را برای صنعت شیشه تضمین می‌کند. در ادامه مطلب، به برخی از مزایای استفاده از سدیم کربنات سنگین (سودا اش سنگین) در صنعت شیشه‌سازی اشاره شده است.

  • کاهش دمای ذوب: در فرایند تولید شیشه، سودا اش سنگین نقطه ذوب مخلوط را کاهش داده و شکل‌دهی آن را آسان‌تر می‌کند.
  • صرفه اقتصادی: سودا اش سنگین به لحاظ اقتصادی محصولی باصرفه است و قیمت مناسبی دارد. به همین دلیل این محصول طرفداران بسیاری در صنعت شیشه‌سازی دارد.
  • کنترل ویسکوزیته شیشه مذاب: سودا اش سنگین به کنترل ویسکوزیته شیشه مذاب نیز کمک کرده و امکان تولید محصولات شیشه‌ای یکنواخت را فراهم می‌نماید.

 

کاربرد سدیم کربنات سنگین (سودا اش سنگین) در صنعت شیشه سازی


فرمولاسیون‌های مختلفی برای تولید شیشه وجود دارد. به طور مثال شیشه سودا-آهک که رایج‌ترین نوع شیشه است، معمولا شامل ۱۵ تا ۳۰ درصد سودا اش سنگین می‌باشد. از سوی دیگر شیشه‌های بوروسیلیکات(به طور مثال پیرکس) شامل مقادیر کمتری از سودا اش سنگین می‌باشند. ترکیب شیشه به کاربرد مورد نظر و خواص محصول نهایی بستگی دارد.

  • عامل شار: سودا اش سنگین در فرایند تولید شیشه به عنوان یک عامل روان‌کننده کاربرد دارد. این ترکیب زمانی‌که با سیلیس(جزء اصلی شیشه) ترکیب می‌شود، نقطه ذوب مخلوط را کاهش داده و شکل‌دهی آن را آسان‌تر می‌کند. کاهش دمای ذوب باعث بهره‌وری انرژی در طول فرایند ساخت شیشه می‌گردد.
  • عامل اصلاح: سودا اش سنگین علاوه‌بر خاصیت روان‌کنندگی به عنوان یک عامل اصلاح‌کننده در تولید شیشه عمل می‌کند. این محصول به کنترل ویسکوزیته شیشه مذاب کمک کرده و امکان تولید محصولات شیشه‌ای یکنواخت را فراهم می‌نماید. تولیدکنندگان با انجام آزمایش و تعیین میزان مناسب سودا اش سنگین می‌توانند به مشخصات مورد نظر در محصولات نهایی دست یابند.

کیفیت سودا اش سنگین تاثیر زیادی بر محصول نهایی دارد، چرا که ناخالصی‌ها می‌توانند بر سفافیت و یکپارچگی محصولات شیشه‌ای تاثیر بگذارند. تولیدکنندگان شیشه به منظور اطمینان از کیفیت محصول و خلوص بالای آن، به دنبال بهترین تامین‌کنندگان سودا اش سنگین می‌باشند. آردین شیمی یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان و صادرکنندگان سودا اش سنگین و سودا اش سبک در ایران می‌باشد. به منظور دریافت اطلاعات در خصوص مشخصات فنی و قیمت سدیم کربنات سنگین آرکم، با کارشناسان ما در مجموعه آردین شیمی در تماس باشید.

 

پرسش‌های متداول


سدیم کربنات دنس (سودا اش سنگین) چیست؟

سودا اش سنگین به لحاظ ظاهری، ساختاری کریستالی و بلوری شکل دارد. این محصول بیشتر در صنایع شیشه‌سازی کاربرد دارد. تفاوت سودا اش دنس و سودا اش لایت در میزان دانسیته آنهاست و به لحاظ شیمیایی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. دانسیته سودا اش دنس g/cm۳ ۹/۰ و دانسیته سودا اش لایت  g/cm۳۷/۰ می‌باشد.

تامین‌کنندگان اصلی سودا اش سنگین در ایران کدامند؟

شرکت تولیدی بازرگانی آردین شیمی یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان سودا اش سنگین (کربنات سدیم سنگین)در ایران می‌باشد که این محصول را با کیفیت بالا تامین کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی قرار می‌دهد.

سودا اش سنگین چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

از سودا اش سنگین به طور گسترده‌ای در صنعت شیشه‌سازی استفاده می‌شود. علاوه‌براین، این محصول در تصفیه آب و صنایع شیمیایی هم کاربرد دارد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زنبیل خرید