کاربرد سدیم نیترات در شیشه‌ سازی

کاربرد سدیم نیترات در شیشه‌ سازی

سدیم نیترات جامدی کریستالی و به رنگ سفید می‌باشد که کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون دارد. این ترکیب نمک نیترات سدیم با فرمول شیمیایی NaNO۳ می‌باشد. از سدیم نیترات برای تولید کودهای شیمیایی، مواد منفجره، تولید شیشه‌هایی با استحکام بالا و … استفاده می‌شود. در این مقاله به کاربرد سدیم نیترات در صنعت شیشه‌سازی می‌پردازیم.

سدیم نیترات چیست؟


سدیم نیترات(نیترات سدیم) با عناوینی همچون شوره شیلی ، نیتر سودا و نیتراتین هم شناخته می‌شود. این ترکیب از کاتیون سدیم (+Na) و یک آنیون نیترات (_NO3) تشکیل شده است. سدیم نیترات عاملی اکسیدکننده می‌باشد و این قابلیت را دارد که با بسیاری از ترکیبات قابل اشتعال واکنش دهد. در نظر داشته باشید سدیم نیترات غیرقابل احتراق است، اما سوختن مواد قابل احتراق را تسریع می‌کند. حلالیت سدیم نیترات در آب (در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد)، معادل ۲/۹۱ گرم در ۱۰۰ میلی لیتر آب می‌باشد.

صنعت شیشه‌سازی چیست؟

شیشه جامدی شفاف است که کاربردهای متعددی در زندگی روزمره ما دارد. رایج‌ترین انواع شیشه‌ها از سودا اش، سیلیس و انواع افزودنی ساخته می‌شوند. فرایند تولید شیشه شامل ذوب کردن مخلوطی از سیلیس، سودا اش، سنگ آهک و انواع اکسیدهای فلزی می‌باشد. رونق صنعت شیشه‌سازی در دنیا، به طور قابل توجهی به رشد بخش ساخت و ساز، خودروسازی و صنایع غذایی بستگی دارد. چین، آلمان، امریکا و فرانسه بزرگ‌ترین صادرکنندگان شیشه در جهان هستند. انواع شیشه عبارتند از:

  • ظروف شیشه‌ای: بطری و شیشه
  • شیشه‌های مسطح: پوشش برای وسایل نقلیه
  • الیاف شیشه‌ای: برای عایق‌بندی و فیبر نوری
  • شیشه‌های پزشکی: برای تولید لوله‌های آزمایشگاهی
  • دکوراسیون داخلی: شیشه رنگی، پارتیشن شیشه‌ای و آینه‌کاری

کاربرد سدیم نیترات در صنعت شیشه‌سازی چیست؟


صنعت شیشه در بخش‌های مختلفی همچون ساخت‌وساز، خودروسازی، الکترونیک و … نقش مهمی ایفا می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی، دائما مواد و افزودنی‌های جدید به منظور بهبود استحکام و کیفیت شیشه در فرایند تولید به کار گرفته می‌شود. یکی از افزودنی‌هایی که کاربرد گسترده‌ای در صنعت شیشه‌سازی دارد، سدیم نیترات می‌باشد.

ماده اصلی تشکیل‌دهنده شیشه، سیلیس می‌باشد. با این حال، به منظور دستیابی به ویژگی‌های مورد نظر مانند شفافیت بیشتر، استحکام و مقاومت حرارتی بالا، تولیدکنندگان شیشه از چندین افزودنی در فرایند تولید شیشه استفاده می‌کنند. سدیم نیترات(NaNO3) یکی از این مواد افزودنی است که کیفیت شیشه‌های تولیدی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. برخی از مزایا و کاربردهای سدیم نیترات در صنعت تولید شیشه عبارتند از:

عامل اکسیدکننده و حذف ناخالصی‌ها

سدیم نیترات به عنوان یک عامل اکسیدکننده در طول فرایند ذوب شیشه عمل می‌کند. این ماده به احتراق انواع ناخالصی‌های موجود در مواد خام کمک می‌کند و این ترکیبات را از محصول نهایی حذف می‌کند. سدیم نیترات شفافیت شیشه را بهبود بخشیده و در نتیجه محصول نهایی شفاف‌تر خواهد بود.

بهبود مقاومت حرارتی 

محصولات شیشه‌ای باید ساختار خود را در برابر اختلافات دمایی حفظ کنند و ساختار یکپارچه‌ای داشته باشند. سدیم نیترات با کاهش ضریب انبساط حرارتی، پایداری حرارتی شیشه را بهبود می‌بخشد. با افزودن سدیم نیترات به ترکیب شیشه، محصولی با مقاومت بیشتر در برابر انواع تنش و شوک‌های حرارتی خواهیم داشت. بنابراین این محصول برای کاربردهایی که نوسانات دمایی در آنها رایج است، هم مناسب خواهد شد.

اصلاح خواص و ویژگی‌های شیشه 

سدیم نیترات بر خواص فیزیکی و شیمیایی شیشه تاثیر می‌گذارد و ویژگی‌های آن را بهبود می‌بخشد. با افزودن سدیم نیترات، دمای ذوب شیشه کاهش می‌یابد و فرایندهای تولیدی تا حدودی بهبود می‌یابند. علاوه‌براین، سدیم نیترات می‌تواند ضریب شکست شیشه را افزایش دهد و آن را برای کاربردهایی مانند لنز مفید کند.

ملاحظات زیست‌محیطی

سدیم نیترات به عنوان یک عامل اکسیدکننده به احتراق ناخالصی‌ها کمک می‌کند و انتشار آلاینده‌ها را در طی فرایند تولید شیشه تا حد زیادی کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، سدیم نیترات با کاهش دمای ذوب شیشه، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌گردد.

سدیم نیترات یکی از مهم‌ترین افزودنی‌ها برای تولید شیشه‌هایی با استحکام بالاست و سدیم نیترات آرکم با کیفیتی در سطح بهترین برندهای جهانی در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. شرکت آردین شیمی با بیش از ۱۵ سال تجربه موفق در حوزه تامین و صادرات مواد اولیه شیمیایی، حضوری پررنگ در عرصه بین‌المللی داشته است. کارشناسان ما در آرکم با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان و شرایط بازار، تمام تلاششان را می‌کنند تا مشتریان بهترین تجربه خرید سدیم نیترات صنعتی را داشته باشند.

پرسش‌های متداول


سدیم نیترات چه کاربردی در صنعت شیشه‌سازی دارد؟

سدیم نیترات با افزایش شفافیت شیشه، افزایش پایداری حرارتی، اصلاح خواص شیشه و کاهش مصرف انرژی نقش مهمی در صنعت شیشه‌سازی دارد. انواع شیشه در صنایع مختلف همچون صنعت ساختمان، صنایع الکترونیک، صنعت خودروسازی و صنایع غذایی کاربردهای زیادی دارند. بنابراین، تولیدکنندگان شیشه می‌توانند با بهره گرفتن از مزایای سدیم نیترات، محصولات شیشه‌ای مختلفی با کیفیت بالا، شفافیت بالا، استحکام و ومقاومت بالا در برابر نوسانات دمایی تولید کنند که به پیشرفت صنایع مختلف هم کمک خواهد کرد.

استفاده از سدیم نیترات در فرایند تولید شیشه چه خطراتی به همراه دارد؟

به هنگام نگهداری و ذخیره‌سازی سدیم نیترات، رعایت نکات ایمنی الزامی است. سدیم نیترات یک عامل اکسیدکننده است و می‌تواند با عوامل کاهنده یا مواد قابل احتراق واکنش دهد. به همین دلیل لازم است پروتکل‌های ایمنی مناسب به منظور اطمینان از حمل و نگهداری ایمن سدیم نیترات، رعایت شوند.

مزایای سدیم نیترات صنعتی کدامند؟

سدیم نیترات ترکیبی کریستالی، بدون بو و سفید رنگ است. برخی از مزایای سدیم نیترات صنعتی عبارتند از:

  • حلالیت بالا در آب
  • درصد بالای نیتروژن
  • قیمت مناسب

آیا سدیم نیترات در ساخت صفحه نمایش گوشی هوشمند کاربرد دارد؟

شیشه گوریلا از اکسید سیلیسیوم و آلومینیوم – که همچنین شیشه‌ی آلومینوسیلیکات نامیده می‌شود – همراه با نیترات سدیم  تشکیل شده‌است. اما شیشه گوریلا از طریق یک مرحله نهایی، که تقویت شیمیایی نام دارد، قوت خود را به دست می‌آورد. شیشه در یک حمام ذوبی از نمک پتاسیم، معمولاً نیترات پتاسیم، در ۳۰۰ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد. چرا که یون‌های پتاسیم از یون‌های سدیم واکنشگرتر هستند، آن‌ها را جایگزین می‌کنند. اتم‌های پتاسیم بزرگتر از اتم‌های سدیم هستند و همین صورت برای یون‌ها نیز صادق است – یون‌های پتاسیم بسیار بزرگتر از یون‌های سدیم هستند. بنابراین، این یون‌های پتاسیم بیشتری از فضای موجود در شیشه را اشغال می‌کنند

۰ نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زنبیل خرید