Search
Close this search box.

تفاوت سود پرک و سود مایع

 

کاستیک سودا ترکیبی سفید رنگ است که در انواع مختلف جامد(flake) و مایع تولید می‌شود و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. اگر چه هر دو نوع این محصول سدیم هیدروکسید(NaOH) هستند، اما شکل ظاهری و کاربرد آنها متفاوت می‌باشد. تفاوت در حالت فیزیکی این محصول،  نحوه استفاده، الزامات ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و … را متفاوت می‌کند. بنابراین برای صنایع مهم است که قبل از خرید کاستیک سودا، با در نظر گرفتن این عوامل شکل مناسب آن را انتخاب کنند. در این مقاله تفاوت‌های سود پرک و سود مایع به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کاستیک سودا (سدیم هیدروکسید) چیست؟


سدیم هیدروکسید(NaOH) ترکیبی شیمیایی است که از یون‌های سدیم (Na+) و یون‌های هیدروکسید(OH-) تشکیل شده است. وجود یون هیدروکسید این محصول را به یک باز قوی تبدیل کرده که می‌تواند اسیدها را در واکنش‌های مختلف خنثی کند. این امر به ویژه در صنایعی مانند تصفیه فاضلاب بسیار مهم می‌باشد.

سدیم هیدروکسید به دلیل واکنش‌پذیری و تولید گرما در فرایند انحلال، کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. فرایند انحلال این محصول گرمازاست، به این معنی که گرما آزاد می‌کند. سدیم هیدروکسید به دلیل ماهیتی که دارد، نقش مهمی در تنظیم pH ایفا می‌کند. در صنعت این محصول در فرایندهایی مانند تولید خمیر کاغذ که در آن محدوده pH خاصی مورد نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در فرایند صابون‌سازی نیز ماهیت قلیایی کاستیک سودا، فرایند صابون‌سازی را تسهیل می‌کند. این محصول با چربی‌ها واکنش داده و صابون تولید می‌کند.

کاربرد کاستیک سودا در صنایع

کاستیک سودا(سود پرک) کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون دارد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این محصول عبارتند از:

  • تولید مواد شیمیایی: سود پرک یک ترکیب ضروری برای تولید انواع محصولات مانند حلال‌ها، پلاستیک، رنگ و … می‌باشد.
  • کاغذ و خمیر کاغذ: سود پرک ترکیبی ضروری در فرایند خمیرسازی است. این محصول به شکستن چوب به الیاف در فرایند کاغذسازی کمک می‌کند. سود پرک همچنین در جوهرزدایی کاغذهای بازیافتی و تنظیم pH خمیر برای سفید کردن استفاده می‌شود.
  • نساجی: سود پرک در صنایع نساجی برای فرایندهایی مانند رسوب‌زدایی، تمیز کردن و … استفاده می‌شود. این فرایندها ناخالصی‌ها را از بین می‌برند، جذب رنگ را بهبود بخشیده و استحکام نخ و پارچه‌های پنبه‌ای را افزایش می‌دهند.
  • صابون و مواد شوینده: در فرایند صابونی شدن، سود پرک با چربی و روغن‌ها واکنش داده و صابون تولید می‌کند. این محصول همچنین یک ترکیب اصلی در بسیاری از محصولات پاک‌کننده وشوینده‌های تجاری می‎‌باشد.
  • تصفیه آب: سود پرک در تصفیه خانه‌های آب برای کنترل اسیدیته آب و حذف ناخالصی‌ها کاربرد دارد.

انتخاب بین سود پرک و سود مایع به طور کلی بر اساس کاربردهای مورد نظر تعیین می‌گردد. به طور مثال، صنایعی که نیاز به کاربرد فوری و بدون نیاز به انحلال دارند، ممکن است سود مایع را ترجیح دهند. از سوی دیگر، خریدارانی که مزایای ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل را در اولویت قرار می‌دهند، سود پرک را انتخاب می‌کنند.

 

سود پرک چیست و چه کاربردی دارد؟


تبخیر محلول کاستیک سودا روشی برای تولید سود پرک(کاستیک سودا جامد) می‌باشد. تبخیر تا جایی ادامه می‌یابد که آب باقی نماند و آنچه در ته مخزن باقی بماند به قطعات ریز شکسته شود. به همین دلیل است که اسم این محصول سود پرک است. قطر ذرات سود پرک بین ۰.۸ میلی‌متر تا ۱.۲ میلی‌متر متغیر بوده و به رنگ سفید می‌باشد.

سود پرک در تولید صابون و مواد شوینده، نساجی، صنعت کاغذسازی و پالایشگاه‌ها کاربرد دارد.

 

سود مایع چیست و چه کاربردی دارد؟


سود مایع بر خلاف سود پرک، ترکیبی بی‌رنگ است. این محصول با عناوین زیر هم شناخته می‌شود.

  • کاستیک سودا ۵۰%
  • سدیم هیدروکسید مایع

به منظور تولید سود مایع در مرحله اول فرایند الکترولیز محلول کلرید سدیم انجام می‌گیرد. مرحله دوم رساندن محلول به غلظت مورد نظر با افزودن یا تبخیر آب است. از طرفی دیگر، حل کردن سود پرک در آب راه دیگری برای تولید سود مایع می‌باشد. غلظت مورد نظر سود مایع محلولی ۵۰% است. با این حال، بسته به کاربرد مورد نظر می‌توانید با اضافه کردن آب یا تبخیر محلولی غلیظ‌تر یا رقیق‌تر داشته باشید.

سود مایع یک ترکیب قلیایی قوی است. این محصول در صورت تماس با چشم، بلافاصله به چشم آسیب رسانده و در صورت تماس با پوست منجر به سوختگی شدید خواهد شد. قبل از کار با سود مایع، حتما برگه اطلاعات ایمنی مواد(MSDS) را مطالعه کنید.

سود مایع در مقایسه با سود پرک کاربردهای بیشتری دارد. علاوه بر کاربردهای سود پرک که در بالا به آنها اشاره شد، برخی از مهم‌ترین کاربردهای سود مایع عبارتند از:

  • تصفیه روغن‌های پخت‌وپز
  • پرورش دام و زنبورداری
  • تنظیم pH آب

 

سود پرک و سود مایع چه تفاوتی دارند؟


سود پرک و سود مایع به لحاظ شیمیایی یکسان هستند و تفاوتی ندارند. این در حالیست که این دو محصول به لحاظ ظاهری متفاوت بوده و غلظت آنها با یکدیگر تفاوت دارد و همین امر به طور قابل توجهی بر کاربردها، نحوه ذخیره‌سازی، جابجایی و حمل و نقل آنها تاثیر می‌گذارد.

سود پرک به صورت تکه‌های سفید(flake) جامد ظاهر می‌شود. این فرم بسیار غلیظ از سدیم هیدروکسید است که خلوص آن اغلب ۹۹% یا بیشتر می‌باشد. خلوص بالای سود پرک آن را برای کاربردهای مختلف صنعتی به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است. یکی از مزایای سود پرک ماندگاری طولانی و سهولت در نگهداری است، زیرا این محصول به راحتی در محیطی خشک و خنک و به دور از رطوبت سالم می‌ماند. سود پرک همچنین به دلیل جامد بودنش نسبت به سود مایع، حمل و نقل آسان‌تر و کم‌خطرتری دارد. با این وجود، سود پرک به منظور کاربرد در فرایندهای صنعتی مختلف نیاز به حل شدن در آب دارد، فرایندی که مقدار قابل توجهی گرما آزاد می‌کند. این امر مستلزم مدیریت دقیق به منظور جلوگیری از حوادث یا آسیب به تجهیزات است.

سود مایع فرم محلول آبی سدیم هیدروکسید است که غلظت آن معمولا بین ۲۰ تا ۵۰ درصد متغیر می‌باشد. سود مایع برای استفاده در صنایع مختلف آماده است و نیاز به انحلال و آماده‌سازی ندارد. این یک مزیت قابل توجه برای صنایعی است که نیاز به استفاده فوری دارند. سود مایع همچنین کیفیت و غلظت ثابت‌تری دارد و خطاهای بالقوه‌ای را که ممکن است از انحلال نامناسب سود پرک ایجاد شود، کاهش می‌دهد.

البته باید در نظر داشته باشید که سود مایع به مخازن ذخیره‌سازی تخصصی نیاز داشته و روش‌های حمل‌ونقل آن به منظور جلوگیری از نشت محصول متفاوت می‌باشد. این محصول همچنین نسبت به کاستیک سودا flake، غلظت کمتری داشته و همین امر ممکن است هزینه حمل و نقل را برای کاربران با حجم بالا افزایش دهد.

 

پرسش‌های متداول


مزایای استفاده از سود پرک چیست؟ 

یکی از مزیت‌های سود پرک سهولت در ذخیره‌سازی و حمل‌و نقل می‌باشد. این محصول با توجه به اینکه جامد است، نسبت به سود مایع ماندگاری بیشتری داشته و حمل و نقل آن هم آسان‌تر است. مزیت دیگر سود پرک، خلوص آن می‌باشد. خلوص این محصول اغلب از ۹۹% فراتر رفته که باعث می‌شود برای کاربردهایی که نیاز به باز قوی دارند، مناسب باشد.

معایب استفاده از سود پرک کدامند؟

مهم‌ترین مشکل سود پرک، نیاز به آماده‌سازی قبل از استفاده است. سود پرک باید در آب حل شود، فرایندی که به دلیل ماهیت گرمازایی که دارد ممکن است خطرناک باشد. از دیگر معایب سود پرک، مشکلات کار با این محصول است. سود پرک به دلیل خطر تماس با پوست یا چشم نیاز به احتیاط بیشتری دارد.

مزایای سود مایع کدامند؟

سود مایع را می‌توان به طور مستقیم و بدون نیاز به انحلال در فرایندهای مختلف به کار برد. همین امر در فرایندهای صنعتی حساس به زمان مهم است. مزیت دیگر سود مایع کیفیت و غلظت آن است. سود مایع خطاهای بالقوه‌ای را که ممکن است از انحلال سود پرک ایجاد شود، کاهش می‌دهد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زنبیل خرید